VNITŘNÍ ŘÁD ORDINACE

 OFTA ambulance s.r.o. Bubeníčkova 48, Brno 61500

Vážení pacienti, vážíme si vaší důvěry a zájmu o vyšetření v naší ordinaci. S pomocí moderních diagnostických a léčebných metod se vám budeme snažit navrátit vaše zdraví nebo zmírnit vaše zdravotní obtíže.

K tomu je však nutná i vaše spolupráce. Proto váš žádáme o dodržování následujících doporučení.

  1. Každý pacient má ve zdravotnickém zařízení právo na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb. Povinností pacientů je chovat se slušně ke zdravotnickým pracovníkům, respektovat jejich pokyny, chovat se slušně a ohleduplně k ostatním pacientům či jejich doprovodu. Každý pacient je povinen se před ošetřením seznámit s Vnitřním řádem.

  1. Ordinační a provozní doba je zveřejněna u vstupu do zdravotnického zařízení a na webových stránkách pracoviště www.oftambulance.cz.

  1. Objednávání: K vyšetření v naší ordinaci se pacienti vždy objednávají předem, a to telefonicky anebo osobně v rámci ordinační doby. Ve výjimečných případech, zejména v případě potřeby poskytnutí akutní či neodkladné péče, lze provést vyšetření pacienta i bez předchozí domluvy. Domluvený termín vyšetření je závazný a v případě, že se objednaný pacient nemůže dostavit na vyšetření, je povinen sjednanou návštěvu zrušit telefonicky, mailem nebo osobně nejpozději 24 hodin předem.

Neomluvená absence na objednaném termínu vyšetření je porušením Vnitřního řádu.

Neomluvené absence mohou být důvodem k ukončení poskytování zdravotní péče v naší ordinaci.

Příjem posledního objednaného pacienta končí 30 minut před koncem ordinačních hodin.

  1. Čekárna: Pacienti čekají na vyšetření v čekárně, která je přístupná v době ordinačních hodin. Během čekání mohou obvyklým způsobem používat zařízení čekárny. Pacient má povinnost své osobní věci neodkládat v čekárně, vždy je vzít s sebou do ordinace. Čas čekání mohou pacienti využít k přípravě na vyšetření - nachystají si kartičku zdravotní pojišťovny, doklad totožnosti, seznam léků, zprávy z proběhlých vyšetření či hospitalizací. Je zakázáno obtěžovat ostatní pacienty nevhodným chováním, ničit a odnášet zařízení čekárny. Je zakázáno vnášet do ambulance či čekárny zbraně, střelivo, výbušniny a jiné nebezpečné předměty či látky. Rovněž je zakázán vstup se zvířaty (s výjimkou asistenčního či vodícího psa), jízdními koly, koloběžkami apod. V prostorách ambulance i čekárny je přísný zákaz kouření a konzumace alkoholu a jiných návykových látek. Pacientovi jevícímu známky požití alkoholu či jiných omamných látek může být odmítnuto ošetření a může být z čekárny vykázán. Pořadí ošetření pacientů vždy určuje lékař. Pacient vstupuje do ordinace pouze po vyzvání zdravotní sestrou nebo lékařem. Před vstupem do ordinace si vypne mobilní telefon. Pacienti jsou zváni do ordinace podle možností v čase, na který byli objednání. Naší snahou je objednací časy dodržovat, ale každý pacient potřebuje individuální péči, což nelze předem časově přesně ohraničit. Proto prosím omluvte případné zdržení. Do ordinace k ošetření přichází pacient po řádné osobní hygieně, čistě oblečený, pokud tomu nebrání jeho zdravotní stav. V případě, že tomu tak nebude, může zdravotnický personál vyšetření pacienta odmítnout.

  2. Akutní a naléhavé stavy Naší snahou je ošetřit všechny pacienty, kteří potřebují naši pomoc. Pacienti s akutními očními obtížemi budou ošetřováni v průběhu ordinační doby mezi objednanými pacienty dle uvážení lékaře a kapacitních možností podle jejich naléhavosti, z tohoto důvodu může také dojít k časovému posunu u objednaných pacientů. Kmenoví pacienti naší ordinace mají přednost. Pořadí ošetření pacientů vždy určuje lékař.

Dle zákona o zdravotních službách č. 372 /2011 §5 písmeno a), b) se dle naléhavosti rozlišují 2 druhy péče:

Neodkladná péče, jejímž účelem je zamezit nebo omezit vznik náhlých stavů, které bezprostředně ohrožují život nebo by mohly vést k náhlé smrti nebo vážnému ohrožení zdraví, nebo způsobují náhlou nebo intenzivní bolest nebo náhlé změny chování pacienta, který tímto ohrožuje sebe nebo své okolí. Mezi tyto stavy patří úraz oka, poleptání či popálení oka, náhlá ztráta zraku, prudká náhlá bolest oka.

Akutní péče, jejímž účelem je odvrácení vážného zhoršení zdravotního stavu nebo snížení rizika vážného zhoršení zdravotního stavu tak, aby byly včas zjištěny skutečnosti nutné pro stanovení nebo změnu individuálního léčebného postupu, nebo aby se pacient nedostal do stavu, ve kterém by ohrozil sebe nebo své okolí. Mezi tyto stavy patří záněty oka, bolesti nebo zčervenání očí, akutní nepříjemné pocity v očích či rychlé zhoršení zraku.

Dle litery zákona o zdravotních službách č. 372/2011 §48 odst. 3 - lékař nesmí odmítnout poskytnutí péče pouze jde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči !

Při pracovním přetížení ordinace či při pozdním příchodu pacienta s akutními potížemi (méně než 45 minut před koncem ordinační doby) má lékař právo na odmítnutí ošetření pacienta v den příchodu. Pacientovi je nabídnut nejbližší volný termín v jiný den či je odeslán na nejbližší oční klinické pracoviště.

  1. Úhrada zdravotních služeb:

Kromě péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění je na našem pracovišti poskytována i péče nehrazená z veřejného zdravotního pojištění. Ceník těchto služeb je dostupný na www.oftambulance.cz, v čekárně i v ordinaci. Úhrada je možná pouze v hotovosti.

  1. Informace o zdravotním stavu pacienta poskytujeme pouze osobám, které pacient sám určí a potvrdí svým podpisem.

  2. Souhlas s vyšetřením: U námi prováděných standardních vyšetření není vyžadován souhlas. Pokud pacient nevyjádří svůj nesouhlas, má se za to, že s vyšetřením a léčbou souhlasí.

  3. Předávání zdravotních informací jinému lékaři si pacient zajistí sám, pokud se s lékařem nedohodne jinak.

  4. Nahlášení změn: Pacient nahlásí lékaři bezodkladně, nejpozději při nejbližší kontrole, změnu osobních údajů (bydliště, příjmení, email, telefon...) a změnu zdravotní pojišťovny.

  5. Zdravotnická dokumentace vedená lékařem je majetkem ambulance. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient, jeho zákonní zástupci, zmocněnci a osoby stanovené obecně závaznými předpisy. Pokud pacient přechází k jinému lékaři, vyhotovíme mu na jeho žádost výpis ze zdravotnické dokumentace, který bude obsahovat všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi. Zákonem stanovená lhůta pro jeho vyhotovení je 30 dní.

Vaše osobní údaje shromažďujeme po dobu, kterou stanoví právní předpisy. Zejména lze odkázat na vyhlášku č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci.

  1. V případě epidemiologicky významné situace (o takové situaci může rozhodnout i lékař naší ordinace) či v případě příznaků nachlazení jsou pacienti v prostorách ordinace povinni nosit respirátor nebo roušku.

  2. Ošetření cizinců: Pacienti, kteří nemluví a nerozumí česky nebo anglicky, jsou povinni dostavit se na ošetření s tlumočníkem. Pokud takto neučiní (s výjimkou neodkladné péče), nemohou býti ošetřeni.

  3. Odmítnutí přijetí do péče: poskytovatel, kterého si pacient zvolil, je oprávněn odmítnout přijetí pacienta do péče jen z důvodů překročení únosného pracovního zatížení způsobujícího snížení kvality a bezpečnosti péče či z důvodu, že pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny. (§ 48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č. 372/2011 Sb.).

  4. Vnitřní řád je pro všechny pacienty závazný. Není povinností pacienta souhlasit s Vnitřním řádem, ale nesouhlas je zároveň nesouhlasem s poskytnutím zdravotní péče a objednáním v našem zdravotnickém zařízení. Pacient si dle svého uvážení může zvolit jinou ambulanci, která bude jeho požadavkům více vyhovovat. Vnitřní řád ordinace je dostupný na www.oftambulance.cz, v čekárně i v ordinaci.

  5. Důsledky porušení Vnitřního řádu ordinace: Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem. (§ 48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č. 372/2011 Sb.).

Vztah mezi zdravotníkem a pacientem je založen na vzájemné důvěře. Naším cílem je Vám pomoci a budeme rádi, když se nám to společně bude dařit. Děkujeme, že k tomu přispíváte i tím, že respektujete náš Vnitřní řád.

Tento Vnitřní řád ordinace je platný od 1.1.2023.

Vedoucí lékař si vyhrazuje právo Vnitřní řád ordinace pravidelně aktualizovat.